De livechat service: communicatie in de era van het internet

Communicatie is een van de basisgegevens van ons mens-zijn, zonder communicatie zou het immers maar een saaie boel worden. We doen het op verschillende manieren, maar praten met elkaar is wel de meest gangbare. Nu is een gesprek in principe direct, live dus, maar door de invoering van het internet is daar een alternatieve vorm bijgekomen en dat noemen we de live chat. Indien dat gebeurt door commerciële instellingen en andere organisaties, dan noemen we dat zelfs een livechat service.  

Live chat service, wat houdt dat in?

Websites bieden informatie. Dat kan op letterlijk alle gebieden, maar de mens is nieuwsgierig en wil graag meer weten. Dienstverlenende organisaties (bv overheid, belastingen, verzekeringen enz.), maar vooral ook webshops willen graag hun klanten verder helpen en zo goed mogelijk bijstaan bij bijvoorbeeld de aankoop van een product. In een gewone winkel is daarvoor een medewerker aanwezig, webshops en organisaties doen het met een live chat service.   Door middel van een typevenster kan men vragen stellen en deze kunnen in hetzelfde venster beantwoord worden. Dit kan ook met email, maar dit is een niet live versie van chatten, waarbij vraag en antwoord een veel langere tijd in beslag nemen.   live chat service nederland  

Opties tot chatten

Voor de klant zijn er twee mogelijkheden tot het starten van een chat: de optie ‘contact opnemen’ wordt aangeklikt, of, wat men steeds vaker ziet: er verschijnt al gelijk een startscherm voor een chat. Voor de organisatie, bedrijf of webshop zijn er tegenwoordig ook twee opties: men verzorgt de livechat service zelfstandig met behulp van een geïnstalleerd chatprogramma of men besteedt het uit aan een daarin gespecialiseerd bedrijf. Dat laatste wordt managed livechat service genoemd.   live chat service  

Livechat tegenover telefoon

Een live chat is overigens niets anders dan een vervanging van gewoon telefoonverkeer. Eén van echt grote voordelen van chat is dat het gehele gesprek in principe in uw historie wordt opgenomen en dus in zijn geheel is na te lezen, dit in tegenstelling tot een telefoongesprek. U kunt zo op uw gemak nog eens nagaan wat er in de chat allemaal besproken is, controleren of alles goed verlopen is en mogelijk vervolgvragen opstellen bij een nieuw contact.  

Korte uitleg film over livechat service

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *